Het is vrijdag 25 juni als mijn wekker om half 10 gaat. Eindelijk het is zo ver ik ga samen met Corstian een weekje naar camping lede en oudewaard in Kesteren. We hadden afgesproken dat wij om 3 uur ‘s middags zouden vertrekken, dit omdat Wim (mijn stiefvader) en Corstian nog moesten werken. Gelukkig had Corstian de avond er voor al alle spullen gebracht en had ik in ieder geval wat te doen “Inladen”.

Als Corstian rond kwart voor 3 bij mij arriveert zetten wij zijn fietst in de caravan en koppelen deze samen met Wim aan de auto. Na een rit van ongeveer 20 minuten komen wij aan bij de camping, nadat we alles op orde hebben gemaakt kunnen wij naar onze plek toe rijden. In dit geval is het plek nr. 28. Het heeft ongeveer een uurtje of anderhalf geduurd voor dat de caravan met voortent en luifel was opgezet en ingericht. Wim en mijn moeder bleven deze avond bij ons eten dus haalde wij een patatje bij de snackbar. Toen ze na het eten weg gingen dachten wij hèhè :). Nu konden wij de hengels optuigen en uitvaren. Omdat wij hier vaker geweest zijn weten wij op welke stekken je meestal vis kan vangen. Nadat alles hengels op de juiste plek lagen gingen wij de spullen even opruimen om het wat leefbaarder te maken. Ik verwachte deze avond geen vis omdat we laat begonnen zijn en het voer nog maar net op de stek lag. Later op de avond rond 12 uur  toen we de hengels binnen haalden had mij gevoel dus gelijk. Er heeft deze avond geen vis op de mat gelegen. De hengels moeten helaas als het donker is er uit, dit is een nieuwe regel omdat ze overlast hebben gehad. Andere karpervissers hebben het terrein als openbaar toilet gebruikt. Hierom hebben ze het nachtvissen verboden. Maar dat maakt het de avond er natuurlijk niet minder op. Na een douche en een heerlijk koud biertje bij de film werd het tijd om eens te gaan slapen.

Zaterdag morgen rond 11 uur werd ik wakker, het eerste gevoel leek wel als of ik in een sauna zat, zo heet is het in de caravan. Corstian die ook wakker werd had er ook erg veel last van. Het duurde dus ook niet lang voor dat wij buiten stonden in het overheerlijke zonnetje. Wij besloten om eerst de hengels uit te varen en dan te gaan eten. Helaas of gelukkig, hoe je het ook wilt noemen, werd de tijd voor ons eten niet gegund. Terwijl wij net de tweede lijn wilden uitvaren ging de eerste al weer. Het was een leuke schub van 9 kilo en 75 cm welke de CC-Moore pop-up niet kon weerstaan. Geweldig begin van de dag. We hadden vooraf afgesproken om en om te vissen. Dit zodat wij allebei dan evenveel kans  hadden op vis.

09,00kg 75cm

Na deze vangst besloten wij om eerst te eten, wij hebben namelijk afbak broodjes die Corstian er al had in gedaan voordat wij de lijnen gingen uitvaren. En aangezien ze nu nog warm zijn gingen wij maar eerst een hapje eten, heerlijk die warme broodjes. Een grote wens van mij was om de grootste karper van deze vijver te vangen. Hij was laatst al gevangen op 15,10 kg, dit was tijdens de paai en hij zat dus vol met kuit ik weet dus niet hoe zwaar hij nu is.

Het begin van de middag bleef het erg rustig, eigenlijk te rustig naar mijn zin. Gelukkig wist Corstian om 15.45 uur daar verandering in te brengen door een schub van 9,25 kilo en 80 cm te vangen op een pop-up maïs. Deze vis kreeg het voor elkaar om in de lelies te zwemmen. Corstian en ik zijn vervolgens het water in gegaan, maar omdat het water erg diep is konden we niet ver genoeg komen. Gelukkig hadden onze buren een boot welke wij konden lenen. Ik ben met de hengel er in gestapt en wist de vis uiteindelijk in het net te krijgen.

Omdat het na deze vangst weer een tijdje rustig werd besloot ik wat foto’s te maken van mijn hengelset. Volgens mij is elke karpervisser trots op zijn spullen, dus ik ook. Zeker nu mijn set compleet is. Ik had namelijk al 3 dezelfde hengels, alleen maar twee gelijke molens. Net voordat wij naar Kesteren zouden gaan had ik genoeg geld bij elkaar zodat ik er nog een gelijke molen bij kon kopen.

Mijn hengelset

Nu is het dus 3x3. Nadat ik een groot aantal foto’s had gemaakt van mijn set ging het de rest van de avond erg goed met de vangsten. Het ging zelfs zo goed dat wij aan het einde van de avond zelfs een dubbel run kregen. Wij waren goed voorbereid zodat we voor de zekerheid twee schepnetten klaar hadden liggen voor het gebruik. Zo had iedere vis zijn eigen net waarin hij/zij geland kon worden. Na deze twee vangsten besloten wij samen het vandaag hier bij te houden. We haalde de hengels binnen en namen de dag door. Vandaag, vooral de  avond, wisten wij 8 karpers op de mat te krijgen. Dit was voor ons een reden naast plezier ook een missie toe te voegen aan deze week: Wij willen meer dan 30 karper kunnen landen.

Het water

Het is zondag morgen, ook deze dag werden wij rond 11 uur wakker. Het verschil tussen gisteren en vandaag is dat wij hadden besloten nu eerst te eten en dan pas de lijnen uit te gaan varen. Dit zodat we rustig ons afgebakken broodjes naar binnen kunnen werken. Ik moet zeggen dat wij tot vandaag erg boffen met het weer. Het is namelijk het zelfde mooie warme weer als gisteren, dus ik hoop ook de vangsten. Als ik goed over het water kijk valt mij op dat de wind was gedraaid. Dit kan gunstig zijn, maar het kan ook zijn dat ze hier door niet meer bijten. Na het ontbijt beginnen wij met het uitvaren van de eerste lijnen. Corstian vist met 2 hengels, ik heb besloten om deze hele sessie met 3 hengels te gaan vissen. Dat doe ik zodat wij meer aassoorten kunnen proberen, maar ook om verschillende stekken te testen qua diepte en natuurlijk vangsten. Gelukkig hadden we het ontbijt al op, want ook vandaag is het net als gisteren. De lijnen liggen er nog niet allemaal in en de eerste gaat al weer. Vandaag is de eerste vis voor mij, omdat Corstian gisteren was geëindigd. De vis heeft een gewicht van 8,75 kilo en 76 cm ook vandaag ging als eerste de CC-Moore pop up. Gisteren zijn hier ook twee vissen vanaf gekomen, nu kijken wat het ons vandaag brengt.

De hengeltoppen

Overdag is er maar één vis te nieuwsgierig en zorgt voor een run op deze mooie middag om 13.30 uur wel, dit keer op een pop-up maïs. Deze vis van 11 kilo en 82 cm is voor Corstian. Een wens voor Corstian is dat hij zijn Pb/Pr verbreekt, deze staat op 11,5 kg. Om het wat gezelliger te maken bij de caravan pak ik mijn laptop en Corstian zijn boxen om tijdens het wachten te genieten van een muziekje. Ik heb op mijn harde schijf erg veel muziek staan, waardoor wij altijd wel een lekker nr. kunnen draaien. De middag brengt verder weinig, maar ook deze avond gaat het weer erg goed. Corstian verbreekt zelfs zijn Pb en die is nu 12,5 kilo en 83 cm, hij weet hem te vangen op pop-up maïs.

12,50kg 83cm

Na de laatste vis wordt het rustig, de piepers blijven stil en de spoelen draaien niet meer. Corstian besluit om een paar foto’s te maken van ons en de caravan. Hij pakt de camera en stelde hem in op de zelf ontspanner. Persoonlijk vind ik de foto’s hier onder erg grappig geworden :).

Knappe Jongen

In de avond

Na deze foto shoot zien wij dat de maan op kwam, hij was vuurrood. Reden voor mij weer de camera te pakken om wat foto’s te maken. Als je kijkt naar de foto’s hieronder was hij echt heel erg rood, later toen hij hoger stond was hij weer zijn normale kleur. Nadat wij de foto’s op de computer hebben gezet en bekeken, besluiten we de hengels binnen te halen. Vandaag was een iets mindere dag dan gisteren, vandaag lagen er 6 op de mat. De zwaarste van vandaag was de Pb van Corstian ( 12,5 kilo ). Helaas is de grootste van het water nog niet gevangen, wie weet morgen.

De maan

Na een lekkere nachtrust worden wij wakker van de brandende zon die net zoals de eerder dagen de caravan weer in een sauna veranderd…. wat een hitte. Deze morgen zijn wij wat vroeger wakker, het is namelijk een uur of 9. Na wat gegeten te hebben gaan de hengels er weer in. De eerst vis laat wederom niet lang op zich wachten, het was namelijk 10.15 uur als de eerst vis al weer op de mat ligt. Na deze vis hebben we de hengels er vrij snel uitgehaald, dit omdat er boodschappen gedaan moeten worden. Sommige dingen zijn op waaronder een belangrijk iets “het bier”. Om naar de supermarkt te gaan moet je ongeveer 15 minuten fietsen. Dus lopen we 15 minuten later alle schappen te bekijken in de supermarkt zodat wij niks kunnen vergeten. Naast het nodige eten nemen we ook nog een lekkere tap van Heineken mee. 5 liter bier, nu maar hopen dat deze op komt ;). Het is warm dus we moeten nou eenmaal goed drinken. Eenmaal weer terug bij de caravan hebben we alles in de goedwerkende koelkast gestopt en was het weer tijd om te vissen. Alle hengels worden weer uitgevangen en nu maar hopen op een paar vissen. Weer duurt het niet lang, want om 14.00 uur ligt de eerste al weer op de mat. Corstian kan er één toevoegen van 11,5 kilo en 80 cm op pop-up maïs. De rest van de vissen laten ook niet lang op zich wachten, tussen 14.00 uur en 16.15 uur weten wij 4 karper te landen.

12,00kg 83cm

Na de wedstrijd van Nederland die met 2-1 is gewonnen namen we de beslissing de hengels weer binnen te halen. We gaan vanavond BBQ’en en omdat we meestal rond etenstijd beet krijgen lijkt ons dit beter. Boven de warme kooltjes liggen lekkere hamburgers en satés, maar ook de gehakt ballen krijgen hun plaatsje. Je begrijpt wel dat we erg vol zaten na deze heerlijk avond maal. We moeten eigenlijk de vaat nog doen, maar we besluiten toch eerst de lijnen weer uit te varen, nu hebben wij weer kans op een leuke karper. Als leuke verrassing kwamen mijn ouders even langs. Ze zullen niet lang blijven, maar ze zijn er lang genoeg om te zien hoe Corstian (jammer genoeg) een vis verspeelt. Na een bakkie koffie nemen we afscheid van ze en moeten we dan toch eindelijk wel eens de vaat gaan doen. Wat we dan nog niet weten is dat we na de vaat nog 2 karpers op de kant gaan krijgen. Ook vandaag hebben we weer lekker gevangen. 7 vissen op de mat, waarvan 6 vissen op pop-up maïs. De grootste vis van vandaag is 12 kilo, helaas is de grootste vis van het water er nog niet uit.

De volgende ochtend zijn we weer laat wakker, het is een uur of half 12. Op dat moment wisten we nog niet dat we vandaag een rustige dag zullen krijgen. Het lukt ons maar 3 karpers op de mat te krijgen. Dit komt ook doordat we de avond niet gevist hebben en deze lekker in de kroeg doorgebracht hebben. Wel zijn alle drie de vissen van een leuk formaat. Één van 10 kilo, 1 van 7,5 kilo en 1 van 12,5 kilo. Dus zo veel hebben wij niet te klagen.

Ondanks dat Timofeeff vandaag geen regen voorspelt heeft, krijgen we toch last van een plaatselijke regenbui. Terwijl we lekker rustig in de schaduw zitten, ziet Corstian de boer op het land achter ons de sproeiers aanzetten. Er staat zoveel kracht op die sproeiers dat wij uit nood de voortent in moeten duiken. Gelukkig was de boer snel klaar en is de plaatselijke regen bui snel afgelopen.

Plaatselijke regenbui

Door de plaatselijke bui zijn de voortent en de caravan goed nat geworden, maar daardoor ook lekker afgekoeld. Na het eten zijn we beide gaan douchen en rond half 11 zijn we op weg naar de kroeg in Lienden. Het is er niet druk, maar wel gezellig. Na wat gedronken te hebben zijn wij weer op weg naar de camping… tijd om te gaan slapen.

Het is al weer woensdag middag 12 uur. Net wakker en gegeten varen we de hengels weer naar de stekken. Vanmiddag zit ik vanaf een uur of 4 alleen, dit omdat Corstian vandaag zijn diploma krijgt. Ja, ja hij is geslaagd. We hebben dus tot 4 uur om een paar vissen te landen. 13.45 ligt de eerst vis voor mij op de mat, een karper van 8 kilo en 78 cm. De eerdere stekken en aassoorten werkten minder goed. Dit was dan ook de reden voor mij om iets anders te proberen. Het werkte want deze vis heb ik gevangen op een pellet en pop-up maïs. Gelukkig weet Corstian vlak voordat hij weggaat nog een vis te vangen van  8,75 kilo en 74 cm.

Vanaf dit moment vis ik alleen met mijn eigen lijnen. Het hele water is nu van mij alleen :). Ik besluit daarom een hengel van mij op de stek van Corstian te leggen. Dat blijkt een goede zet te zijn. Want niet lang daarna krijg ik een volle fluiter van een 10,5 kilo en 78 cm schubkarper. Deze vis lijkt heel erg veel op een eerder gevangen vis, dat ik besluit de vis van beide kanten te fotograferen. Nadat de vis weer te water was gelaten en de hengel weer klaar ligt voor de volgende vis vergelijk ik de foto’s op de laptop. Het was toch een andere vis. Dit houd in dat we tot nu toe nog geen vis twee keer gevangen hebben.

Om 18:45 krijg ik een sms van Corstian, hij is rond half 11 weer terug. Ik heb dus nog tijd zat om er een paar te vangen. Als hij uiteindelijk aankomt zie ik dat zijn ouders mee zijn gekomen. Ik ben net bezig de boot klaar te maken na een vangst van een karper. De eerste vraag van Corstian is: Hoeveel?. Met een glimlach antwoord ik drie en vaar ondertussen de boot terug. Als de boot bijna bij de kant is, gaat er één van mijn piepers af. Ik pak de hengel en zat gelijk vast. Erg jammer want ik wilde deze vis wel landen, dit omdat de ouders van Corstian nog nooit gezien hebben dat wij een karper op de mat hebben liggen. Terwijl ik druk bezig ben met het loskrijgen van de vastzittende lijn, pakt Corstian een hengel uit de rodpod. De top stond volledig krom en pieper uit :). Gelukkig land Corstian deze vis. Is het ons toch gelukt zijn ouder te laten zien hoe dat gaat.

12,00kg 80cm

Zijn ouders vinden het helemaal geweldig mede omdat het een vis is van 12 kilo. Als de vis weer veilig zwemt laten we de foto’s van de andere vissen zien. Waarna zijn ouders afscheid nemen van ons. We ruimen alles op, gaan douchen en daarna slapen. Vandaag hebben wij 7 karpers geland, 5 daarvan gevangen op de pellet en een nieuwe stek. We hebben al 31 karpers op de kant. Missie 2 is geslaagd, nu de grootste vis nog. Morgen is de laatste dag.

De volgende morgen worden wij rond half 10 wakker, lekker vroeg. Vandaag komt Kevin even langs. Kevin is een vriend van ons die zelf ook op karper vist. Corstian en ik spreken af dat Kevin de eerste vis mag vangen. Maar vanaf het moment dat Kevin er is blijft het erg lang stil. In de middag besluiten wij maar om een biertje te drinken. Tijdens het drinken zeg ik kijk daar is Piet Vogel weer. Kevin kijkt mij raar aan en vraagt om uitleg. Wij leggen hem uit dat Piet Vogel een roodborstje is (van Michel horen we later dat het een Vink is :) ). Piet vogel de “roodborst-vink” komt elke dag een paar keer langs om het voer van de grond af te pikken. Het is een geweldig vogeltje die niet bang is. Soms loopt hij maar een halve meter bij je vandaan. Hij is zelf ook een keer de voortent in gevlogen.

Piet Vogel de Roodborst-Vink

Een half uur later, terwijl ik met aan de overkant met een man sta te praten, zie ik dat Kevin een hengel pakt. Ik loop zo snel als ik kan terug om te kijken of ze hulp nodig hebben. Net als ik aankom schoot de vis los. Kevin is erg kwaad, maar gelukkig gaat dat gevoel vrij snel weer over en wordt het beschouwd als “minder fijn”.

Omdat ik vandaag mijn diploma krijg (yes) besluiten we eerder te gaan eten. Kevin accepteert maar wat graag de uitnodiging om mee te eten. Na het eten stap ik op de fiets richting huis, mijn ouders wilde mij jammer genoeg niet halen. Achteraf vind ik het niet zo erg want het was best een leuke route om te fietsen. Als ik mijn diploma op zak heb, zit ik samen met mijn moeder in de auto richting Kesteren. Ik bel Michel om de dag te bespreken. Ik zeg tegen hem dat het vandaag erg rustig is geweest en dat er nog geen vissen zijn geland. Ik sluit het gesprek af dat ik nog hoop dat we de laatste missie nog kunnen afronden door de grootste vis te vangen, hij wenst me geluk.

Eenmaal terug vertelt Corstian mij dat hij een van mijn hengels heeft uitgevaren om dat die de laatste dagen erg vaak ging, dit was de hengel met de pellet. Ik ben niet helemaal tevreden met de plek en besluit hem zelf nog en keer uit te varen. Je moet wel zeker zijn van je stek. Nadat hij weer netjes op zijn plek ligt vaar ik mijn volgende uit. Omdat ik nu meer vissen heb en het eigenlijk mijn beurt is bespreken we dat ieder nu met zijn eigen hengels vist. Dat is nu wel zo eerlijk. Ik drop de montage van mijn tweede hengel en ben net bezig met het toplood, als de eerste hengel begint te lopen. Ik pak de hengel en krijg contact met een vis. Corstian doet het toplood op de lijn van mijn tweede hengel en legt deze op de rodpod. Vaart vervolgens de boot terug. Als hij dit gedaan heeft kan hij gelijk de vis scheppen.

Dat is het moment dat ik  een beschadiging op de vis zie. De eerste zin die toen uit mijn mond komt: “Corstian dit is de grootste van het water”. Ik weet het haast zeker. Jan, een man die hier al 15 jaar komt heeft alle vissen gevangen. Van elke vis heeft hij een foto. Hij heeft mij een foto laten zien van de grootste vis, naar mij gevoel heeft mijn vis dezelfde beschadiging als de vis op de foto. De weegschaal geeft 14 kilo aan de rolmaat 85 cm en ik heb dit beest mogen vangen met een pellet met pop-up maïs.

14,00kg 85cm

Na een groot aantal foto’s en de vis weer veilig te water gelaten te hebben, ben ik op weg naar Jan. Hij is de enige die kan bevestigen dat dit de grootste vis is. Hij pakt zijn foto er bij en samen zien wij dat het inderdaad de grootste vis is.  Ik ben zo blij want alle missies zijn behaald. Corstian heeft zijn Pb verbroken, wij hebben meer dan 30 karpers gevangen en ik heb de grootste karper van het water. Je kan begrijpen dat ik superblij ben. De avond is pas voorbij als we beide nog en vis vangen, Corstian één van 8,5 kilo en 80 cm en ik één 12,25 kilo en 83 cm. Na deze vissen hebben wij al onze vispullen opgeruimd en al vast een paar camping spullen opgeruimd. We drinken nog een paar biertjes als afsluiting van een mooie week.

Samen kijken wij terug op een sessie die echt heel erg goed is verlopen, beide hebben wij dit niet verwacht. De kleinste van deze sessie is 6,25 kilo en de grootste 14 kilo. Al met al een echte top sessie die wij niet snel zullen vergeten.