Vistrip Justin en Corstian - Grasplas 2011

Het is vrijdag 24 juni als Corstian om 10.00 uur bij mij voor de deur staat. We deden de laatste spullen in de auto. Toen deze erin lagen kwam Wim terug van zijn werk. We koppelden de caravan aan de auto en vertrokken richting De Grasplas.

Daar aangekomen kregen we een andere plek dan die ik gewild had. Gelukkig was dit een betere plek dan die ik had opgegeven. Nadat we de voortent en de luifel op hadden gezet gingen Wim en mijn moeder naar huis. Toen was het onze beurt. We begonnen met de caravan en de voortent in te ruimen, om vervolgens de visspullen op te zetten. Toen alle hengels waren voorzien van aas, voeren we met de voerboot over het water. We merkten al snel dat het in het midden best diep was; er zaten stukken bij die dieper waren dan 4 meter. We besloten alle hengels vlak uit de kant te leggen op een meter of 2 a 2,5. De hengels van Corstian werden voorzien van pop-up maïs en met een ananas pop-up. Mijn linker hengel werd voorzien van een tijgernootje en mijn rechter met een 15 mm Cinnamon Sunrise boilie van Proline. Toen alle hengels erin lagen, ruimden we de laatste spullen op, om vervolgens van een koud biertje te genieten.

grasplas vistrip 2011

Om 16.00 uur ging de eerste hengel af. Het was de hengel van Corstian die voorzien was van pop-up maïs. Het was een mooie spiegel van 6 kg en 73 cm die werd vastgelegd met de camera. Dus maar hopen dat er nog meer karpers zouden volgen. We kregen rond 17.00 uur allebei een beetje trek en namen het besluit om de hengels binnen te halen en een lekker patatje te eten bij de snackbar. Vanaf de camping is het ongeveer 10 minuten fietsen naar Voorden. Aangekomen bij de snackbar gaven we onze bestelling door. Al snel merkten we dat we net op tijd waren, want het werd in een keer goed druk. Tijdens het eten ging ons gesprek over doelstellingen. We hadden er dit keer maar 1 en dat was “minstens 14 karpers vangen”. Als we dan snel uitrekenden was dat 2 karpers per dag, dat zou dus moeten kunnen lukken, maar je weet het nooit. Toen onze buik weer gevuld was, gingen we terug naar de camping.

Op de camping hadden ze vuurkorven die je mee naar de caravan mocht nemen. Ook kon je een kliko hout halen voor € 6,- en dat deden wij natuurlijk. Voordat we begonnen met het vuur aan te maken, werden eerst de hengels voorzien van nieuw aas om ze vervolgens in te gooien. Ongeveer een half uurtje later zaten we heerlijk warm bij de vuurkorf. Gelukkig bleef het niet bij stil zitten bij het vuur, maar moesten we ook nog even aan het werk om een leuke schub van 2,4 kg en 48 cm op de kant te krijgen. Deze kleine schub kon mij heerlijke tijgernootjes niet weerstaan, en moest nu dus op de foto met mij. Ook deze sessie hadden we afgesproken dat we om de karper zouden doen. Dit betekende dus dat Corstian nu weer aan de beurt was. Rond een uur of 1 besloten we de hengels binnen te draaien en te gaan douchen. Omdat het vakantie was besloten we om niet de wekker te zetten, dus dat betekende lekker uitslapen.

De volgende dag werden we rond een uur of 12.00 wakker en besloten we eerst rustig te eten om vervolgens boodschappen te doen. Als eten hadden we voor zaterdag spinazie met tagliatelle en zalm en voor zondag hadden we bami speciaal gekocht. Nadat alle boodschappen gedaan en opgeruimd waren, gooiden we de hengels er weer in. Het was toen denk ik 15.00 uur. We kregen een aantal aanbeten, maar alles was lucht of een losser. Ik dacht gelijk “moet ik weer hebben”, in Frankrijk zat het op het begin ook al zo tegen. In een keer schoot er iets in mijn hoofd, namelijk: Toen wij aankwamen ving een man verderop een karper, ik zag toen dat hij met grote haken viste. Ik pakte gelijk mijn tackelbox en zag dat ik nog een paar grote haken had. Ik knoopte gelijk dezelfde onderlijn alleen dan met een grote haak. Al snel nadat deze hengel weer terug te water was, kregen we een run. Ook deze vis werd erg snel gelost. Het lag dus ook niet aan de haakmaat, dus moest het de onderlijn zijn. Toch gooide ik de hengel nogmaals in, ondertussen zat ik te denken wat ik moest veranderen. Ook deze keer gingen mijn gedachten terug naar die man die een karper had gevangen. De onderlijn van die man was vrij standaard, en mijn eerst indruk was toen “met zo’n onderlijn zou ik nooit gaan vissen”. Aan de andere kant, die man vangt wel zijn vis en wij niet, en dus pakte ik mijn tackelbox er weer bij. Ik pakte een stuk onderlijn van 30 cm en stripte het helemaal, maakte er een lus in en deed vervolgens een Wide Gape maat 8 over de onderlijn. Ik draaide de lijn 8 keer om de haaksteel en pakte toen de hair en boog die naar de haakoog. Nu draaide ik nog 3 keer de lijn om de haaksteel. Vervolgens deed ik de lijn weer door de haakoog en maakt weer een lus om die aan mijn kwik link te bevestigen. De hengel werd binnengehaald en ging terug te water met de nieuwe onderlijn. Nu was het kijken of de onderlijn zou werken. Om 21.15 ging de hengel van Corstian met pop-up maïs af. Deze vis kwam wel op de mat en had een gewicht van 8,8 kg en 77 cm.

grasplas vistrip 2011

Nu vond ik het steeds gekker worden. We hadden nu namelijk 3 karpers van 2 verschillende hengels. Op beide hengels zat dezelfde onderlijn die eerst ook op de hengel zat waar we steeds vis mee losten. Dus op 1 hengel werkte de onderlijn niet en op de andere hengel wel. Heel apart als je het mij zou vragen. De rest van de avond was het erg gezellig, maar wisten we geen karper meer op de mat te krijgen.

Het was al weer zondag toen we tegen de klok van 11.00 uur wakker werden. Ook toen begonnen we met ons ontbijt. Vervolgens werden alle hengels voorzien van nieuw haakaas, en werden ze teruggegooid naar de stek. Ja inderdaad “gooien”. Je mocht namelijk niet voeren, dus vond ik de onzin om steeds de voerboot te gebruiken. Wel werden de hengels voorzien van een pva’tje. Om 12.25 was het raak met de hengels waar we gisteren alleen maar vis mee losten. Dit keer bleek de onderlijn prima te werken. Na een niet al te lange dril kwam er een mooie spiegel karper van 7,2 kg en 74 cm het net in.

Na het standaard ritueel werd de vis weer terug gezet. Na deze vis bleef het heeeeel lang stil, veel te lang naar mijn zin. Een voordeel hiervan was dat je even rustig het eten klaar kon maken en opeten. De bami die we zelf gemaakt hadden smaakte prima en de pan was dus ook bijna helemaal leeg. Na het eten hebben we alle hengels opnieuw uitgegooid, in de hoop dat ze nu wel gaan. Om 21.15 was het weer zo ver en wist Corstian een spiegel van 6,4 kg en 66 cm te vangen. Deze vis wist hij aan de oppervlakte te vangen met hondenbrokken.

grasplas vistrip 2011

Op dat moment hadden we 5 vissen, maar nog geen een van boven de 10 kilo. Zo ver ik wist moesten die er toch echt zitten. Er zwom ook een vis in dit water die ik wel graag zou willen vangen; een graskarper. Helaas voor mij werd hij die week gevangen door iemand anders op 32 pond en 107 cm. ‘s Avonds hadden we weer een vuurtje. Na wat overleg hadden we afgesproken dat als het vuur uit was, de hengels binnen gedraaid zouden worden. Gelukkig voor mij ging voor die tijd mijn hengel met de boilie nog af. Weer was het een karper voor mij, maar met een laag gewicht. Deze vis woog namelijk 2,3 kilo en had een lengte van 50 cm.

Deze vis was de laatste vis van de avond. Nadat alles was opgeruimd en we gedoucht hadden, gingen we Transporter 3 kijken. De dagen er voor hadden we 1 en 2 ook al gezien. Toen om half 4 de film afgelopen was besloten we om maar te gaan slapen.

Toen ik de volgende morgen wakker werd, ging ik gelijk naar buiten. De weermannen hadden gelijk, het was goed warm buiten en de zon scheen volop. Gelijk dacht ik “Laten we snel ontbijten, anders is het straks zo warm als we boodschappen gaan doen”. Tijdens het ontbijt besloten we om die avond te gaan barbecueën. En dus gingen we naar de slager om vlees te halen. Toen we daar rond half 1 aankwamen zagen we dat de winkel pas om half 2 open ging. Gelukkig wisten wij na een mooi verhaal toch om kwart voor 1 de winkel in te lopen. Omdat de winkel officieel nog niet open was, moest alles nog klaar gemaakt worden, en dat betekende dat we even moesten wachten. Na een minuut of 10 stonden we buiten en gingen we op weg naar de camping.

grasplas vistrip 2011

We gooiden de hengels uit en pakten daarna de hondenbrokken om te kijken of ze aan de oppervlakte kwamen. We zagen na een tijdje dat de karpers verderop van onze hondenbrokken aan het vreten waren. Zo snel als we konden haalden we de andere hengels binnen en liepen met een zak hondenbrokken en een hengel naar de bewuste plek toe. Het duurde niet lang voor Corstian de eerste karper aan het drillen was. Ik schepte de vis en pakte vervolgens bij de caravan alle spullen. Na het wegen en meten bleek het een mooie spiegel te zijn van 9,2 kilo en 76 cm.

Nadat de vis terug te water was, voerden we weer wat hondenbrokken. Ook toen kwamen de karpers weer happen, en dus lag mijn haakaas er als snel tussen. Ook ik wist vrij snel een karper te haken, dit keer leek het om een grotere vis te gaan. Na een vrij lange dril op mijn penhengel, wist de vis het net te vinden. Het was een spiegel van 11 kilo en 75 cm. Eindelijk wisten we een karper van boven de 10 kilo te vangen. Toen de vis teruggezet was, voerden we weer wat bij. Dit keer aasden ze niet fanatiek en besloten we te stoppen en te gaan barbecueën. Toen we richting de caravan liepen, vroeg een aantal mensen hoe we visten met die hondenbrokken en na een korte uitleg snapte ze het allemaal. Toen het eten op was en de hengels weer te water waren, was het wachten op een vis. Helaas wisten we niets meer te vangen, maar hadden we wel een gezellige avond gehad.

Dinsdag 28 juni, dit was de dag dat het in de loop van de dag slecht weer zou worden. Op de radio hoorden we al dat het in Zeeland noodweer was. Gelukkig was het op dat moment bij ons echt prachtig weer en hadden we niks te klagen. Wel gingen we snel naar de supermarkt, want het weer kon natuurlijk zomaar omslaan. Toen we terugkwamen was het denk ik al een uur of half 2. Nog steeds was het bij ons prachtig weer en dus gingen de hengels weer te water. Deze keer visten we met 2 hengels op de bodem en 2 hengels met de zig rig. 1 zig rig werd voorzien van een ananas pop-up en de ander van hondenbrokken. Ondertussen visten we ook nog met 1 hengel drijvend met hondenbrokken, alleen wisten we met deze hengel niks te vangen. Wel ging de zig rig met de ananas pop-up er vandoor. Het was een mooie spiegel van 9,2 kilo en 76 cm (tijdens het schrijven van dit verslag, zag ik pas dat deze vis bijna even groot was als de vis die Corstian de dag daarvoor had. Ik ging vergelijken en het was precies dezelfde vis, alleen nu 0,1 kilo lichter.).

grasplas vistrip 2011

Rond etenstijd ging een aantal mensen vissen aan de oppervlakte; je raad het al, met hondenbrokken. In een keer zag je 2 a 3 mensen met de werppijp hondenbrokken bijvoeren. Ik kon er wel om lachen, dat ze nu in een keer visten zoals wij ook visten.

Het was al weer bijna etenstijd, en dus pakten we de pannen. We hadden wraps met shoarma en ei. Toen ik net mijn laatste wrap wilde pakken ging de zig rig met hondenbrokken. Zo snel als ik kon pakte ik de hengel; gelijk merkte ik dat het anders drillen was vanwege de montage. Na een tijdje kwam er een mooie spiegel van 6,4 kilo en 68 cm op de kant. Ook deze vis mocht snel weer terug te water.

Het was half 10 toen het weer begon te betrekken. We haalden alle hengels binnen en deden alles nog even goed vastzetten. Niet veel later ging het keihard waaien. Het duurde nog geen 10 seconden of de luifel was er al af. Zo snel als we konden pakte we de luifel en haalden die binnen, om vervolgens in de caravan te gaan zitten. Vanwege de wind voelde je de caravan helemaal trillen. Ik deed bij mijn bed de gordijntjes open en zag overal flitsen, je hoorde alleen geen donder. Rond een uur of half 3 gingen we naar buiten, want we wilden foto’s maken van de flitsen. Helaas waren de flitsen te ver weg en gingen we om 3 uur maar slapen.

grasplas vistrip 2011

De volgende middag belde mijn moeder ons om 12.45 wakker. En dat was maar goed ook, anders hadden we gewoon nog verder geslapen. Toch duurde het nog erg lang voordat we uit bed kwamen; dat is best moeilijk ;). Omdat we tot zo laat geslapen hadden begonnen we ook pas laat met vissen, het was namelijk rond half 4 toen de hengels erin lagen. We zouden om 19.00 uur de hengels binnenhalen, want we gingen wokken. Dit liep iets uit, omdat we om 18.55 een vis wisten te landen. Na deze vis haalden we de andere hengels binnen en gingen ons omkleden. Toen we om 20.00 uur in het wok restaurant waren, hadden we de tijd tot 22.00 uur. Toen we net binnen waren was het nog best druk. Wat ons opviel was dat ze heel erg vaak kwamen vragen of we wat wilden drinken. Helaas nam dat steeds meer af toen het rustiger werd. Het werd zelf zo er dat je er zelf om moest vragen. Ook jammer was dat het eten hier niet erg goed was; ik zou deze wok dus ook niet aanraden. Toen we om 22.15 uur weer bij de camping aankwamen, gooiden we gelijk de hengels uit. We hadden deze dag het minst gevist van de hele week, maar wel het meest gevangen. We wisten die dag namelijk 6 karpertjes te landen. Van deze 6 karpertjes was de zwaarste 3,5 kilo en de lichtste 1,2 kilo. Rond 1:15 uur gingen we douchen en naar bed.

corstian proline boilie 2,9 51 15:45 schub
justin proline boilie 3,4 57 16:00 schub
corstian proline boilie 3 51 17:30 spiegel
justin proline boilie 3,5 51 18:55 schub
corstian proline boilie 2,8 51 22:25 spiegel
justin proline boilie 1,2 38 23:00 schub

grasplas vistrip 2011

Het was alweer donderdag en dat betekende dat we nog 2 dagen hadden om te vissen. Doordat we de dag ervoor zo goed hadden gevangen, hadden we onze doelstelling van 14 karpers weten te halen. Alle vis die nog extra zou komen was dus mooi meegenomen. Doordat we al boodschappen hadden gedaan, konden we lekker vroeg vissen. Wat al snel bleek was dat we een zeelt plaag hadden op de stek waar we gisteren alle kleine karpertjes vandaan haalden. Dit was ook de stek die ons tot nu toe het meeste vis had opgeleverd. Gelukkig wist ik tussen de zeelten door ook nog een karper te vangen. Toen de vis eenmaal op de mat lag, zei ik tegen Corstian dat dit de karper was die ik maandag op 11 kilo had gevangen. Na het wegen bleek deze karper aardig wat te hebben gegeten, want hij zat nu op 11,3 kilo en 76 cm, dat was dus 0,3 kilo zwaarder.

Nadat de vis weer teruggezet was waar hij hoorde, gingen we de foto’s vergelijken en bleek het inderdaad dezelfde vis te zijn, dit was nu dus al de 2e vis die we twee keer wisten te vangen deze sessie. Ook deze keer hadden we leuk gevangen, we wisten namelijk 4 vissen op de kant te krijgen. Nu maar hopen dat er de volgende dag ook een 10 kilo vis voor Corstian uit zou komen.

Corstian proline boilie 2,6 46 0:55 spiegel
Justin proline boilie 11,3 76 15:55 spiegel
Corstian proline boilie 7,2 70 18:50 spiegel
Justin proline boilie 6,3 77 19:45 schub

grasplas vistrip 2011

Vrijdag 1 juli was het de laatste dag dat we konden vissen, dus hoopten we nog een paar vissen op de kant te krijgen. We hadden besloten om de hele dag te vissen en dus werden de hengels rond 12.00 uur ingegooid. Het duurde niet lang voordat de eerste vis op de kant lag; het was een schub van 6 kilo en 64 cm.

Na deze vis bleef het stil, heel erg stil. Zelfs tijdens het eten gingen de hengels niet af. Ik zei tegen Corstian “het zou leuk zijn als ik er nog één vang, dan hebben we namelijk even veel vissen”. Net na het eten ging dan eindelijk mijn rechterhengel. Helaas verspeelde ik deze vis. Snel gooide ik de hengel uit in de hoop dat er meer vis op de stek zat. Na wat overleg besloten we dat de hengels eruit zouden gaan als ik nog een karper ving. Had ik er om 11 uur nog geen, dan zouden we de hengels er alsnog uithalen. Gelukkig voor mij kreeg ik nog een karper van 3,4 kilo en 55 cm op de kant.

En, zoals afgesproken, haalden we alle hengels binnen en deden ze gelijk in de foedraal. Van de vorige avonden hadden we nog wat hout over en dus maakten we voor de laatste keer een vuurtje. Ook hadden we een leeg tapje van Heineken, deze tap werd dus ook in het vuur gegooid. Na een tijdje leek de tap helemaal gesmolten en zaten we lekker achterover in de stoel, toen we in een keer een keiharde klap hoorden. Her en der zag je wat gloeiend stukjes hout liggen. Wat bleek: in het tapje zit een stukje ijzer dat uit elkaar knalde. Geloof me, dat ging best hard.

grasplas vistrip 2011

De volgende morgen ruimden we alles op en gingen richting huis. In de auto spraken we met Wim over de sessie. We hadden deze week 22 karpers gevangen, waarvan de kleinsten 1,2 kilo en de grootste 11,3 kilo. Twee karper wisten we 2 keer op de kant te krijgen. Verder was het weer een hele gezellige week en hadden we er erg van genoten.